Skip to content

Kirstine Lindemann

Video: Birgit Tengberg

Hædersprismodtager 2025
Kirstine Lindemann
Komponist

CV

Links

Med en særlig interesse for kroppen og bevægelsen som kompositorisk materiale kredser Lindemanns arbejde om det rum mellem dig og mig

I spændingsfeltet mellem symbiosen, synkroniciteten, empatien – diskrepansen, fremmedgørelsen og friktionen udforsker hun driften mod den anden og det andet – som en urkraft og eksistentiel konflikt. Selv siger hun:

‘De spørgsmål om driften mod ‘the other’ er dybt forankrede i mig. Musikalsk kan den undersøgelse folde sig ud i mange forskellige formater – som instrumentale, akustiske stykker, installationer eller iscenesatte værker, hvor kroppen, bevægelsen og lyden er omdrejningspunktet; men fælles for dem alle er sådan et insisterende behov for at blive klogere på, hvem vi er i forholdet til den anden og det andet.

I 2024 modtog Kirstine Lindemann Pelle Prisen efter komponist Pelle Gudmundsen-Holmgreen, og i 2021 modtog hun talentprisen fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Fond.

Lindemanns værk, ‘Further & Back’ er nomineret til den europæiske radiopris, Hidden Treasures’ Mixtape arrangeret af The International Rostrum for Composers. Som musiker har hun desuden modtaget guldprisen på Amsterdam Fringe Festival samt 1. prisen i TUF kammermusikkonkurrence i Island.

Lindemanns værker er blevet opført på festivaler og museer verden rundt, senest på bl.a. mumok – Museum Moderner Kunst i Wien med udstillingen ‘Between Strings’ og stykket ‘String Theory’ samt Nordic Music Days i Glasgow med værket ‘BREATH’.

Kommende værker skrives til bl.a. trio Kompopolex (PO), sopran Ly Tran (DK), accordionist Andreas Borregaard (DK) & pianist Zubin Kanga (GB) samt mezzosopran Hanne Marie le Fevre (DK) i anledning af modtagelsen af Pelle Prisen 2024. Opførelserne kan opleves på bl.a. SPOT festival, Klang festival, ALICE cph blandt mange flere.

I 2025 er Lindemann endvidere modtager af Dansk Komponistforenings særlige arbejdslegat, Nye Veje, hvor hun skal udforske AI’s evne til at fejle i lyd og bevægelse.

Første skridt i den undersøgelse blev til på bestilling fra Dansk Komponistforening og DR P2, der fulgte tilblivelsen af værket, ‘Cyborg Songs – I’m a Scoglio’ (2024) skrevet til Ensemble Midtvest og P2-talent Louise McClelland Jacobsen.

Podcast: Sopran versus AI

En ny version af værket for orkester og sopransolist skabes i anledning af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Hæderpris og kan opleves ved prisoverrækkelsen d. 24. oktober 2025.

Foto: www.francoadams.com

Motivation for Hædersprisen 2025

Motivation af Line Tjørnhøj:

Vi er her sammen og der er et rum mellem ’dig og mig’. Et rum fyldt med spænding – empati, fremmedgørelse, friktion, urkraft og eksistentiel konflikt. Vi lytter også med kroppen, med synet – og vores rumlige sanser. Åndedræt er en central puls i værkerne og kroppene på scenen observerer hvordan kroppene i salen trækker vejret.

Der er et fælles nærvær – et nærværende øjeblik efterfulgt af endnu et opmærksomt og nærværende øjeblik – det fortsætter – og tryller og forbinder os i dit værk BREATH fra 2022.

For dig Kirstine Lindemann handler musikken i høj grad om tilstedeværende kroppe i rum. Om os mennesker og hvordan vi omgår ’os’, bevæges og forvandles af hinanden. Der er en insisterende, hyper-opmærksom, men også nænsom stædighed bygget ind i din tilgang til kunstnerisk skabelse af samtidsmusik. Dine værker bær i sig – ’udforskningslaboratorier’ – hvor kolleger, publikum, musikere og andre fagfolk generøst inviteres ind i værk-skabelsen. Du bruger tid – tid til at ’lytte til rummet’ samle dit værk materiale og du udvikler med stor integritet din egen praksis.

For fem år siden startede du arbejdet med værket – ’lyd installationen’ – Between Strings – og før du for alvor kunne skabe kompositionerne skulle du først selv bygge et stort rumligt strygeinstrument med 7 strenge, der udspændt i et scenerum kunne fungere lydligt for kroppe i bevægelse – musikere.

Du har udviklet særlige ’action scores’ hvor alt er på ’cue’ – det skærper musikernes opmærksomhed, deres kropslige væren i nuet og lytten. Og så en slags ’forløbsnotation’ – partiturer, hvor tid er subjektiv – men med et avanceret index, der grundigt forklarer musikerne deres bevægelser og handlinger.

I dine værk-skabelser formår du at lade ting ske, folde sig ud, at rumme sårbarhed der opstår, men også at aktivere musikeres samarbejdende og kreative kompetencer – at stimulere deres ’lyst’ til at følge din ukonventionelle tilgang til samtidsmusik – og præstere de fineste fortolkninger af noget ’uhørt’ .

Det er dybt originalt – en slags kunstnerisk grundforskning i ’musikerskab’, samtidsmennesket og kroppen – som kompositorisk materiale, og med de nutids ekstensions, der følger med i form af elektroniske forstærkninger, fysiske obstruktioner, lys – og som i dit seneste værk, AI – en påmindelse om menneskelig ufuldkommenhed og afmagt.

Det er kompetencer, der sikrer at vi får relevante samtidsværker af meget høj kunstnerisk kvalitet ind i vores koncertsale – værker der formår at skabe rum til fælles lytning.

Selv siger du: ’Der er brug for et mangfoldigt blik ind i de processer, som vor tids musik kræver: Det er lange, seje udviklingsprocesser, der for mit vedkommende består af både intellektuelle refleksioner og skrivefaser i samspil med en sanselig undersøgelse af materialerne og instrumenterne i udviklingsfaser, der ofte strækker sig over flere år.’

Derfor er det også en særlig glæde at vide at du til din videre udforskning har fået en residency under Statens Værksteder i Anne Marie Carl-Nielsens Atelier.

Og dine værker er spillet på den europæiske festival scene som f.eks the mumok (AT), Heroines of Sound (DE), Nordic Music Days (SCT), Theaterhaus Stuttgart (DE), Sound of Stockholm (SE), Harpa (IS), the Helsinki Music Centre (FI), Impuls Festival (AT), Du har modtaget særlige priser og legater bl.a. Dansk Komponistforenings Nye Veje, Kunstfondens, Den Unge Kunstneriske Elite.

Varmt tillykke med AMCN & CN legatets hæderspris med ønske om at du fortsætter dit fine kunstneriske arbejde mange år frem til glæde for mange.

Eksempler på værker

Between Strings i arbejdsprocessen (2020)

Link til Further & Back (2015, rev. 2020):

Back To Top