skip to Main Content

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Foto: Bjarke Johansen.

Hædersprismodtager 2012
Lillibeth Cuenca Rasmussen
Billedhugger

Links

Lilibeth Cuenca Rasmussen bruger sin egen krop som redskab i sine kunstværker.

Lige som andre betydningsfulde kvindelige kunstnere fra 1960 erne og frem, har hun valgt at bruge kroppen som skulptur, som motiv, som pensel og struktur.

Kroppen kan synge og danse, den kan klædes på og af , den kan tale og recitere. Den er levende, foranderlig og klar til at tage risici.

Der er mange spor i Lilibeths kunstnerskab. Der er performancesporet hvor Lilibeth bruger stof, skæg, hår, farve og skulpturelle elementer til at danne billeder og fortælle historier. Ofte indgår flader og rumlige former som konstruktive elementer i meget flotte og forførende performances.

På suveræn vis har Lilibeth udviklet særlige dragter, der ved indre tryk fra kroppen forvandler sig og danner specielle former og billeder. Men der er meget mere på færde i hendes performance.

Nogle af dem refererer til kunsthistorien og kommenterer både på kvinders position i den og mænds betydning for den. Nogle kommenterer kvinders narcissisme, eller deres drømme eller psykologiske komplikationer.

Der er et andet spor, som man kunne kalde det dokumentariske spor. Dér opsøger Lilibeth sin familiemæssige baggrund på Filippinerne eller besøger miljøer der nogen steder er stærk præget af det maskuline køn, som det er i en motorcykelklub eller til en fillipinsk hanekamp.

Dér er det videokunsten som kunstform der bearbejder temaer som fattigdom, kønsroller , familieforhold eller forsmået kærlighed.Endelig er der det rent skulpturelle spor, hvor Lilibeth arbejder med tredimensionelle objekter og skulpturer.

De bliver til som efterladenskaber og spor efter de handlinger, som forgår i hendes performances. Lilibeth har lavet mange prægnante værker, et af dem er værket The Artist’s song, hvor hun udklædt som skulptur, går syngende rundt blandt Glyptotekets skulpturer. Også hendes bidrag til Venedig Biennalen i 2011 hvor hun lavede performancen Afghan Hound var enestående.

Lilibeth Cuenca Rasmussen er en modig og vovet kunstner, der har meget på hjerte. Hun arbejder stærkt og originalt med de visuelle virkemidler.

Hun har sat sig ambitiøse mål for sit kunstnerskab og forhåbentlig vil støtten fra Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens fond være med til at gøre det muligt for hende at nå endnu videre omkring i den store verden.

Videoportræt

Eksempler på værker

I am no what you see, Copenhagen Contemporary Frederik Stjernfeldt 2021 (installation)

Fatamorgana_CC Frederik Stjernfeldt

Gynophobia Frida Gregersen 2020

I am no what you see, Copenhagen Contemporary Frederik Stjernfeldt 2021 (installation)

Musa x paradisiaca Lilibeth Cuenca Bronze Bananblad

Musling Marine Gastineau 2022

Back To Top